Home » Wiedza » Szkółka » Typy latawców

Typy latawców

Jeżeli czytasz ten tekst to znaczy, że albo trafiłeś tu przez przypadek, czy też z ciekawości co tam Enozo napisał, albo w Twojej głowie pod wpływem impulsu wytworzonego na podstawie filmiku, zdjęcia itd., pojawiła się myśl, żeby spróbować landkitingu. Do szczęścia, jakie daje ta wyjątkowa dyscyplina sportu, dzieli Cię jeden mały kroczek -> posiadanie latawca. Niby proste, szukasz sklepu i kupujesz. Ale gdzie szukać sklepu, jaki latawiec wybrać, jakimi kryteriami się kierować…?

Napisałem ten artykuł(chyba zbyt górnolotne określenie dla mojego „dzieła”), żeby odpowiednio Cię ukierunkować. Nie znajdziesz w poniższym tekście dokładnych wytycznych jaki model i w jakim rozmiarze wybrać ale postaram się nakierować Cię na odpowiednie skrzydło…taką mam przynajmniej nadzieję.

Zanim przejdziemy do wyboru odpowiedniego latawca warto zapoznać się z poniższym schematem przedstawiającym podział latawców:

rodzaje-latawcow

flysurfer_cronix_Adaptive-Airfoil2

Latawce pompowane to latawce przeznaczone do kitesurfing’u. Posiadają pompowaną tubę główną oraz tuby poprzeczne (tzw. żebra). Stosuje się je rzadko na lądzie ponieważ ulegają dość łatwo uszkodzeniu z uwagi na swoją sztywną konstrukcję. Najczęściej uszkodzenia to przedziurawienie „balona” lub rozdarcie materiału, który jest napięty pomiędzy pompowanymi żebrami.

gin_inuit

Latawiec otwarto-komorowy, jest to latawiec w którym podczas lotu ciągła cyrkulacja powietrza zapewnia skrzydłu utrzymanie kształtu. Latawiec otwarto-komorowy jest gotowy do startu zaraz po rozłożeniu. Ze względu na „otwartą” konstrukcję używa się ich na lądzie.

pl1

Latawiec zamknięto-komorowy, konstrukcyjnie jest zbudowany jak latawiec otwarto-komorowy z tą różnicą, że większość wlotów do komór jest zamknięta a w kilka wszyty jest zwężający się „rękaw”. Po wypełnieniu skrzydła powietrzem, ciśnienie zamyka „rękawy”. Dzięki temu latawiec nie traci swojego kształtu po lądowaniu, także na wodzie. Po zakończonym lataniu wystarczy spuścić powietrze przez jeden z przygotowanych do tego otworów. Konstrukcja umożliwia używanie na lądzie i wodzie.

Oprócz podstawowego podziału latawców warto jeszcze poznać cztery pojęcia:

Handles

1. Manetki – służą do sterowania latawcem. Ich górne części są podłączone do linek mocy, dolne do linek hamulcowych. Do dolnych linek(hamulcowych) bardzo często przypięty jest leash z opaską na nadgarstek, tzw. kitekiller.

11

2. Bar – wykonany z metalu lub kompozytu drążek służący do sterowania latawcem z którym jest połączony za pomocą linek. Sterowanie odbywa się przez przyciąganie do siebie jednego z końców baru; latawiec skręca w stronę końca baru który zostanie zaciągnięty.

3. Stała moc (full power) - określenia tego używamy w stosunku do latawców, które nie posiadają możliwość regulacji mocy w locie poprzez zmianę kąta natarcia. Latawce tego typu są najczęściej używane jako latawce do nauki latania, powerkiting’u i do bugging’u. Niektórzy stosują je także do KGB (Kite Ground Boarding) i snowkiting’u. Latawcami o stałej sile ciągu steruje się za pomocą manetek lub baru.

4. Depower Speed System (DSS), system bloczków przy uździe latawca (zespół „krótkich” linek przyczepionych w wielu punktach do powierzchni latawca. Jej zadaniem jest nadanie odpowiedniego kształtu skrzydłu oraz rozłożenie obciążeń), który w połączeniu z „ruchomym” barem daje możliwość zamiany kąta natarcia latawca w locie.
Mówiąc prościej:
przyciąganie bar’u – zwiększenie ciągu latawca, latawiec traci prędkość, ma tendencję do opadania.
odpuszczanie bar’u – zmniejszenie ciągu latawca, latawiec lata szybko, słabo reaguje na sterownie, ma tendencje do przepadania.

Skoro wiesz już jak dzielą się latawce, przejdziemy do wyboru odpowiedniego skrzydła dla Ciebie :)

Na początku trzeba zadać sobie pytanie: Do czego potrzebny mi latawiec?
Możliwości mamy kilka:

  • powerkiting, puszczanie latawca na nogach, bez użycia pojazdów – full power
  • kitelandboarding(KGB), jazda z latawcem na desce z kołami (mountainboard) – DSS
  • snowkiting, jazda z latawcem na snowboardzie lub nartach – DSS
  • kite bugging, jazda na 3-kołowym wózku(buggy) z latawcem – fullpower

przy każdej z dyscyplin dopisałem jaki rodzaj latawca będzie najbardziej odpowiedni; nie oznacza to, że inny typ nie będzie się do danej dyscypliny nadawał. Jeżeli ktoś jest miłośnikiem snowkiting’u zimą a w lecie wsiada w buggy może z powodzeniem używać latawca z DSS w obu przypadkach i odwrotnie, można używać latawca full power zarówno do buggy jak i snowkite.

Powoli przechodzimy do sedna czyli wyboru właściwej szmatki. Ja polecam dwie drogi do osiągnięcia szczęścia:

  • Bezpieczna – zakup małego latawca full power lub DSS który posłuży jako latawiec do nauki. Dobrze byłoby gdyby od razu latawiec ten był latawcem ukierunkowanym na dyscyplinę landkiting’u którą wybrałeś…jednak może się okazać, ze skrzydła z DSS przewyższają Twoje możliwoci finansowe dlatego może to być wersja full power niezależnie od tego czy chcesz śmigać na buggy czy na desce. Po wylataniu odpowiedniej ilości godzin, kiedy wiecie już co i jak, zakup kolejnego, większego skrzydła - i tutaj już zgodnie z ukierunkowaniem czyli full power albo DSS. Jeżeli chodzi o to jaki latawiec treningowy wybrać to możliwości są następujące:
  • Tania – zakup docelowego skrzydła i rozpoczęcie zabawy pod okiem kogoś, kto już dobrze lata lub samodzielnie przy minimalnym wietrze, przy którym latawiec  lata i raczej nie wyrządzi krzywdy – 7-8 Knt będzie ok.

Zakup latawca można porównać do zakupu motocykla. Na początek należy kupić motocykl o małej pojemności i z czasem przesiąść się na model o większej pojemności…ale jest grupa ludzi która od razu kupuje „duży” i na początku jeździ ostrożnie…oczywiście są i tacy co kupują od razu duży i  ponosi ich ułańska fantazja…nierzadko z marnym dla nich skutkiem.

No to fajnie, pięknie, wiemy już sporo. Wiemy jaki rodzaj latawca będzie odpowiedni do tego co siedzi nam w głowie i chce jak najszybciej się wydostać. No to teraz pytanie: Jaki rozmiar skrzydła będzie dla mnie właściwy?

Na to pytanie odpowiedź znajduje się w poniższej tabelce.

Zaznaczam jednak, że przedstawione w tabelce rozmiary do danej wagi dotyczą osoby doświadczonej, która potrafi już latać.

Full power

Rozmiar latawca(m2) Waga ridera(kg)
2.0
40+
3.0
50+
4.0
60+
5.0
70+
6.0
80+
7.0
90+
8.0
100+

 

 

 

 

 

 

 

DSS

Rozmiar latawca(m2)
Waga ridera(kg)
4.0 – 5.0 40 – 45+
6.0 – 7.0 50 – 55+
8.0 – 9.0 65 – 70+
10.0 – 11.0 75 – 80+
12.0 – 13.0 85 – 90+
14.0 – 15.0 95+

Na początek, niezależnie od wagi, nie polecam rozmiaru latawca większego niż:

  • Full power – 4.0 – 5.0 m2
  • DSS – 8.0 – 10.0 m2

Wygląda na to, że wyczerpaliśmy temat. Teraz jak już wiecie wszystko pozostaje wybrać firmę, model, kolorki i można cieszyć się swoim pierwszym latawcem. Jeżeli jednak zrodzi się w waszym umyśle jakaś niejasność, śmiało pytajcie na forum…na pewno znajdziecie pomoc.

Dziękuję wszystkim tym z landkiting.pl, którzy przyczynili się do powstania tego artykułu.

 
,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kalkulator wiatru