Home » Inne » Tom Bourdeau – poznaj projektanta HQ Powerkites

Tom Bourdeau – poznaj projektanta HQ Powerkites

Specjalnie dla Was podjęliśmy się tłumaczenia wywiadu z Tom`em Bourdeau, projektantem HQ Powerkites, któremu zawdzięczamy kilka bardzo fajnych konstrukcji. Tekst został przez nas lekko zmodyfikowany, aby dobrze się czytało. Fakty pozostały oczywiście oryginalne.

Tom Bourdeau

Oryginalny tekst w języku niemieckim znajdziecie tu:
Wywiad z Tom Bourdeau

Kilka słów wstępu:

Tom Bourdeau to francuski projektant latawców, który swoją przygodę z latawcami rozpoczął w narciarskim ośrodku Haute-Savoie Semnoz. Tam pierwszy raz wziął w ręce Quadrifoil C2 i zaczęło się.

Kite & Friends: Kiedy zająłeś się projektowaniem latawców?

Tom Bourdeau: Początek miał miejsce w 2000 roku od współpracy z producentem paralotni Nova oraz trymowania modeli Vector i Prion od Boom Kites. Następnie zdobywałem doświadczenie w Takoon i Ozone. W przypadku Ozone, miałem przyjemność współpracować z Rob`em Whittall`em co pozwoliło mi się dalej rozwijać.

K&F: Kiedy zacząłeś współpracę z HQ Powerkites

Tom: Wszystko zaczęło się w 2007 roku od modelu Neo i Montana 4. Aktualnie jestem odpowiedzialny za rozwój wszystkich latawców komorowych DSS i Lei, między innymi Apex, Neo, Ignition czy Montana.

K&F: Jednym z najnowszych projektów jest Montana 8. Możesz nam o niej powiedzieć coś więcej?

Tom: Montana 8 w skrócie M8, to zupełnie nowy latawiec. Bardzo zaawansowany technicznie, wykorzystujący w pełni wiedze zdobytą przy projektowaniu paralotni. Latawiec jest prosty i bardzo wydajny. Uzyskanie odpowiedniego napięcia skrzydła jest jednym z największych wyzwań i najtrudniejszą do zrozumienia cechą konstrukcyjną. Tworząc M8 zdecydowaliśmy się na jednokolorowy design, co znacząco wpływa na poprawę jakości i precyzję wykonania, w porównaniu do modelu poprzedniego. Dzięki temu kiter będzie mógł się bardziej skupić na przyjemności z jazdy, niż na pilotowaniu latawca. Pozwoli to na rozszerzanie swoich umiejętności i wyznaczaniu sobie nowych granic.

01K&F: Ile trwa opracowanie pełnej rozmiarówki?

Tom: Trudno powiedzieć. Rozwój M8 rozpoczął się rok przed premierą. Pierwszy prototyp był ukończony w październiku 2012 roku. W czasie zimy stworzyliśmy kolejne prototypy i na pierwszy wyjazd w marcu tego roku mieliśmy gotowe skrzydła testowe. Byliśmy już blisko celu, ale dalej to nie było to. Potrzebowaliśmy około trzech tygodni na stworzenie nowego prototypu. Niestety trafił się „Chiński Nowy Rok”, co oznacza 10-cio dniowy przestój. W tym czasie w Chinach jest święto i nikt nie pracuje. Z grubsza rzecz biorąc, proces produkcyjny wygląda tak:

  • Definiujemy przeznaczenie latawca
  • Tworzymy dwa lub trzy różne modele komputerowe (zwykle 10 lub 12 m.kw) i robimy symulacje. Jak tylko przychodzi uszyty prototyp, biorę go na okoliczną łąkę i dodatkowo trymuje, aby prawidłowo zachowywał się w powietrzu. Bezpieczeństwo to dla nas bardzo ważna sprawa
  • Określam na podstawie prototypów zestaw zmian, które należy wprowadzić i robimy pozostałe rozmiary
  • Testujemy całą serię. Jeśli, któryś z rozmiarów nie jest zadowalający lub wymaga dużych zmian, zaczynamy projektowanie od początku. Jeśli jestem zadowolony z zachowania skrzydła w powietrzu, prototypy lecą do pozostałych testerów, których opinia jest dla mnie istotna.
  • Latawce są testowane przez zawodników HQ i zbieramy informację z terenu. Czasami wprowadzane są bardzo drobne zmiany i latawiec trafia do produkcji

K&F: Jak dużo projektowania odbywa się tylko na komputerze?

Tom: Wychodzę z założenia, że należy jak najwięcej pracy włożyć w koncept, przed stworzeniem fizycznego prototypu. Większość latawców wychodzi taka jak sobie założyłem, a dalszy rozwój skrzydła to sama przyjemność. Trymowanie, testowanie, to jest naprawdę przyjemne zajęcie.

02K&F: Jak dużo czasu zajmuje odpowiednie trymowanie prototypu?

Tom: W pierwszej kolejności musimy określić maksymalny kąt natarcia. Czyli moment, kiedy bar jest całkowicie zaciągnięty. Następnie pracujemy nad stabilnością lotu i zwrotnością. Kilka centymetrów tu czy tam może bardzo dużo zmienić. Można też czasem z dobrego latawca zrobić nielota. Latawiec to kompletny system, jeśli będziemy zbyt mocno naginać czaszę, otrzymamy coś co się nie będzie trzymać kupy. Dążę do tego, aby latawiec nie tylko dobrze się prowadził i pozwalał cieszyć się z jazdy, ale także pozwalał polatać. Dlatego próbuje zawsze samemu każde skrzydło. Wynik jest dla mnie bardzo ważny, ale wiadomo każdy ma swój gust i w subiektywny sposób podchodzi do różnych kwestii. Latawiec musi jednak spełniać oczekiwania nie tylko moje, ale również zawodników HQ. Oni muszą sprawdzić zachowanie w warunkach ekstremalnych, a ich opinia jest wiążąca.

K&F: Czy sporty latawcowe mają przyszłość? Jak ją widzisz?

Tom: Oczywiście, że mają przyszłość przyszłość, ale nie możemy wszystkiego wrzucać do jednego garnka. Przyszłością są przede wszystkim kwestie bezpieczeństwa i łatwości użytkowania kolejnych konstrukcji. Niestety coraz bardziej istotną sprawą będzie kwestia ceny. Koszty produkcji i materiałów znacząco ostatnio wzrosły. To stanowi dla nas wyzwanie, musimy stale optymalizować koszty produkcji aby być konkurencyjni na rynku. Dziś udało nam się stworzyć wspaniałe latawce, ale to może kosztować wkrótce dwa lub trzy razy więcej. Moim celem jest budowanie coraz mniejszych latawców, które będą wydajne tak jak te większe. Jeśli można stworzyć latawiec w rozmiarze 10 m.kw o wydajności 15 m.kw to jest to bezpieczniejsze rozwiązanie i tańsze w produkcji. Mieszkam w snowkite`owym raju i bardzo cenie sobie konstrukcję otwarto komorowe, które są zawsze gotowe do użycia i łatwe do spakowania. Czuje się więc bezpiecznie mogąc szybko wylądować i schować mniejszy latawiec. Celem latawca jest łatwa obsługa i bezpieczeństwo. No i dużo zabawy.

Tekst: Jens Baxmeier
Zdjęcia: Götz Sommer
Tłumaczenie: KiteArt

 
, , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kalkulator wiatru