Home » News » OZONE CHRONO – recenzja Matta Taggarta.

OZONE CHRONO – recenzja Matta Taggarta.

Zrzut ekranu 2014-03-19 o 14.12.56

CHRONO - to niesamowita maszyna na słaby i średni wiatr .

Zasadniczo przy słabym wietrze latawce komorowe sprawdzają się lepiej. Duży współczynnik AR, dwuwarstwowa konstrukcja profilu skrzydła przy niewielkiej wadze, 
umożliwiają latanie przy wietrze, który wydawałoby się, nie może mieć takiej siły. Trzeba więc zachować dużą ostrożność, zwłaszcza na CHRONO 15 i 18 m, szczególnie na trudnych spotach, tj. tych z termiką.

CHRONO jest zarejetrowany przez ISAF/IKA, ale w zawodach punktowanych można będzie na nim startować dopiero od 1 lipca 2014.
Dostępne rozmiary: 12, 15 i 18 m

Bary do CHRONO
Standardowe bary – Race Bar i Contact Bar – będą pasować, ale tylko pod warunkiem,  że zamontujemy linkę hamulcową, analogicznie jak w barach SNK. Jako, że zdecydowana większość użytkowników latawców SNK zostawia bar z linkami podpiętymi do latawca, bo tak prościej i szybciej, zachęcamy do używania CHRONO ze specjalnym barem CHRONO RACE BAR lub zaprojektowanym wyłącznie do tego latawca barem CHRONO FREERIDE BAR.

Chrono-freeride-transparent

Chrono Freeride Bar

Chrono-race-transparent

Chrono Race Bar

Race quiver Matta (4 latawce) na sezon 2014/15, dotychczas wyposażony w EDGE 8, 10, 13 m zawiera teraz także latawce CHRONO 12, 15 i 18…do wyboru – w zależności od warunków i spotu. Jakkolwiek do lipca nie będzie możliwości sprawdzenia latawców w regatowym boju, wydaje się, że CHRONO 12 m z powodzeniem zastąpi EDGE 11 i 13 m, a niewykluczone, że może rywalizować nawet z EDGE 15 m. Nadal jednak EDGE będą nie do pobicia przy porywistym i nierównym wietrze.W każdym razie na zawody Matt zabierał będzie latawce EDGE 8, 10, 13 m i cały set CHRONO.

Przy wietrze poniżej 6 węzłów skoki na twin tipie i z CHRONO naprawdę zaskakują! Niewiarygodnie długie szybowanie na przyzwoitej wysokości, lepsze niż na ZEPHYRACH to pewne i earlier to ride. Oczywiście nadal kochamy ZEPHYRA do freeride’u, CHRONO mają po prostu inny charakter. Jak wiadomo latawce z dużym współczynnikiem AR są stworzone do żeglowania, długich halsów i z pewnością s ą szybsze przy słabym wietrze. Jednak dopóki warunki wiatrowe pozwalają na freeriding na TT z ZEPHYREM zabieramy ZEPHYRA!

Andy’s Ozone Summer Series – Ep 2 – The Lighter the Better from Glen Bowden on Vimeo.

CHRONO przy słabym wietrze gwarantuje stałą moc i dzięki temu halsowanie na nim jest łatwiejsze, niż na jakimkolwiek łatawcu pompowanym, i to wyraźnie. Wymusza nieznacznie zmianę stylu pływania, także na foilach, jednak generalnie łatwo się przestawić.
Zupełnie specjalna jest zdolność CHRONO do ostrego halsowania pod wiatr oraz spływania z wiatrem. No i nie trzeba go pompować!
Cokolwiek by jednak mówić, latawce foliowe pozostaną zawsze sobą. Rider musi angażować myślenie bardziej, niż przy latawcach pompowanych. CHRONO to latająca maszyna…fantastyczna, ale dopóki nie mamy mniejszych rozmiarów (brakło już czasu, ale w przyszłym roku chcemy je rejestrować w IKA), latamy na nich tylko w dobrych warunkach wiatrowych/przy równym wietrze.
Najprościej wyjaśnić to na przykładzie: wyobraźmy sobie, że mamy do czynienia z superszybkim samochodem…Nikt raczej nie oczekuje, że zwykły człowiek wpadnie do salonu po Ferrari i pewnie nim odjedzie. Ujmując rzecz krótko – nie jest to latawiec dla początkujących, ani nawet dla osób, które już dość dobrze sobie radzą, ale nie posiadają jeszcze wystarczających umiejętności i wyczucia/opływania.
CHRONO jest natomiast doskonałym uzupełnieniem dla latawców EDGE w quiverze zawodnika.
Ostatnio podczas wyścigów Dom i Farid na CHRONO pokonali całą resztę riderów na ELF’ach, na latawcach pompowanych i na FS…10 minut przewagi na dystansie 52 km! przy zdecydowanie wyrównanym poziomie zawodników. CHRONO ma więc już za sobą świetny debiut. CHRONO w porównaniu z ELF’em i FS ma niewielkie siły sterujące w każdym położeniu baru, co przekłada się  łatwiejsze sterowanie latawcem na powerze. Np.: ELF ma małe siłę na barze, ale rotuje przy skręcie/spin turn/. Z FS jest jeszcze gorzej i są draggy.
Sporo pracy kosztowało nas, żeby tchnąć w CHRONO lovely feeling i uzyskać większy niż w ELFACH czy FS zakres depowera, ale udało się…

Tu filmy, które objaśniają wszystko dokładnie:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kalkulator wiatru