Home » Wiedza » Szkółka » Materiały i ich prawidłowa eksploatacja

Materiały i ich prawidłowa eksploatacja

Tekst, który napisałem opiera się tylko i wyłącznie o prywatne spostrzeżenia oraz doświadczenie. Jeśli ktoś ma bardziej szczegółowe informacje lub chce mnie poprawić zapraszam do dyskusji.

Najważniejsze zasady, jeśli chcemy, aby nasz latawiec służył nam jak najdłużej:
  1. Nie pozostawiaj latawca w worku, w wilgotnym stanie,
  2. Nie śpiesz się z suszeniem latawca kładąc go np. na grzejnik,
  3. Unikaj słonej wody,
  4. Jeśli nie trzeba nie „paś” latawca na słońcu np. przez cały dzień, UV bardzo niszczy materiał,
  5. Staraj się w jak najmniejszym stopniu miąć materiał,
  6. Czyść latawiec gąbką używając wody lub wody z bardzo małą domieszką mydła. Nie używaj do czyszczenia środków chemicznych.

 

 

Obecnie na rynku jest wiele odmian oraz gatunków tkanin. Tkaniny można podzielić na bardziej lub mniej sztywne, łamiące się, podatne na zginanie lub na nie odporne, niewytrzymujące tarcia, wody lub mrozu. Nie do końca jest to najważniejsze, gdyż priorytetowym czynnikiem jest porozymetria. Porozymetr to bardzo dokładne i niestety drogie urządzenie obrazujące jak szybko 1 metr kwadratowy materiału przepuści 1 litr powietrza. Jest to w tłok ciągnący powietrze, równocześnie liczący czas. Obecnie tkaniny są bardzo szczelne. Nowy dwukrotnie! Impregnowany materiał skytex e85a 45g/m2 evoluation ma szczelność rzędu 600s. Z czasem zaczyna ją tracić. Do granicy 200s można traktować wartość jako stan idealny. Jeśli wartość ta spadnie do granicy 15s w przypadku paralotni, skrzydło nie zostaje dopuszczone do użytku. Niestety tak drogich tkanin firmy produkujące latawce nie stosują. Zauważyć można natomiast, że popełniają błędy oraz szukają najlepszego rozwiązania.

 

 

Kiedy firma OZONE rozpoczęła szyć swoje latawce zaczęła od materiału gelvenor 48g/m2 (Frenzy03). Materiał ten charakteryzował się najlepszą z wszystkich szczelnością, jednak posiadał 3 wady: ciężar, podatność na rozciąganie oraz bardzo śliski silikon utrudniający naprawę. Pomimo upływu lat, wyglądu bardzo zużytego i wyblakłego zachowywał świetną przepuszczalność, tracąc niestety na geometri. O ile w przypadku paralotniarstwa może być to poważny problem w przypadku kiteów nie jest już tak istotne. Mimo tego firma ta wycofała gelvenor na rzecz skytexu. Czyżby żywotność latawców była za długa…:) Po praktycznie cosezonowej wymianie tkanin obecnie firma ta dysponuje jednymi z najlepszych materiałów na świecie. Mam na myśli tkaninę używaną do snowkite.

 

 

Jeśli chodzi o firmę Aeros prowadzi ona politykę wszywania impregnatu na zewnątrz. Gwarantuje to nieprzemakalność oraz i niestety bezpośredni wpływ środowiska. Materiał zaczyna niszczyć się od zewnątrz, jednak jakość stosowanej tkaniny jest bardzo dobra – używana w paralotniarstwie.

 

 

Gin od dawna stosuje najbezpieczniejsze rozwiązanie skytex e77a 40g/m2 podobnie jak Aeros, jednak impregnat umieszcza od środka. Po upływie czasu tkanina robi się miękka zachowując całkiem dobre własności lotne.

 

 

Bardzo specyficzną politykę stosuje również Pansh, który nie ma materiałów najlepszej jakości, ale… no właśnie – na krawędź natarcia, która ulega najszybciej zużyciu stosuje w kultowych modelach materiał o na prawdę bardzo przyzwoitych parametrach. Rozwiązanie takie zdecydowanie przedłuży żywotność. (posługuję się kiteaem ACE).

 

 

Jeśli chodzi Flexifoil i tkaninę toray jest ona impregnowana dwustronnie i mimo iż potrafi z zewnątrz zrobić się „biała” wewnętrzna strona dalej zabezpiecza przed przepuszczalnością, dlatego białe punkty nie odzwierciedlają jej rzeczywistego zużycia.

Na temat tkanin można jeszcze długo pisać, dzieląc się spostrzeżeniami oraz doświadczeniem.
Złotego środka nie ma, firmy stosują odmienne, ale jednak sprawdzające się rozwiązania.

 

 

Dyskusja na forum KLIK
 
, ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kalkulator wiatru