Home » Wiedza » Szkółka » [Snowkite] Jaki latawiec sobie kupić?

[Snowkite] Jaki latawiec sobie kupić?

„Dzień dobry, proszę pana, widziałem taki sport z latawcem i nartami / snowboardem. Chciałbym spróbować, co potrzebuje na początek?”

Takie pytanie panowie z nielicznych naszych latawcowych sklepów zapewne usłyszeli nie raz.

Teraz jest pytanie co klient usłyszy w odpowiedzi… no właśnie to jest ciekawe bo słyszy wiele różnych porad.

Jeśli akurat spodobał Ci się sport, zanim zadzwonisz do sklepu, przeczytaj to co ma do powiedzenia bardziej doświadczona osoba, być może dzięki temu nie dasz się nabić w butelkę.

Zakładam, że jesteś kompletnie zielony. Odpowiedz sobie więc na pierwsze pytanie:

Na czym i gdzie będziesz śmigać? Czy interesuje Cię bardziej freeride, czyli długie halse, wciąganie się pod górę, szybka jazda, jazda po ubitym śniegu, w puchu.
A może raczej freestyle, skakanie, długie loty ze stoków, skoki na płaskim podłożu (zamarznięte jezioro).

Zakładam też, że raczej interesuje Cię tylko snow, bo w lato nie masz warunków na mtb/buggy a nad wodę nie planujesz się wybierać. Ze względu na prostotę setupu, zakładam też że będą to latawce komorowe. Ostatnim z założeń jest stawianie kroków na w miarę bezpiecznym wietrze 5-6m/s. Ewentualnie ciut mniej, bo wiadomo, sprzęt kusi i każdy próbuje odpalić choćby wiało ujemnie ;P

Mamy już więc podstawowe parametry. Zróbmy więc dwa scenariusze w zależności od od stylu jazdy i masy ciała kitera.

Parametry dla 65kg będą pisane luźno, dla (80kg) w nawiasie zwykłym a dla ok [100kg] w nawiasie kwadratowym.

Krynica_Rapace_06
1. Freeride.
Jeśli ktoś Ci oferuje latawiec tzw. full power o rozmiarze poniżej 5 (6) [7] m.kw twierdząc, że spokojnie nauczysz się na tym śmigać na desce/nartach – no cóż, wciska Ci sprzęt, którego nie potrzebujesz. Postawmy sobie sprawę jasno, latawce fullpower / fixed bridle, to latawce do buggy / powerkitingu. To że da się z nimi coś zadziałać i na mtb i na snow, nie znaczy, że są do tego idealne. Jazda z takim fullpowerem w moim odczuciu ma sens jedynie w przypadku nart i na zamarzniętym akwenie z cienką warstwą ciężkiego, przymarzniętego śniegu. Wiać musi równo. Oczywiście dobrze nasmarowane narty i ostre krawędzie to podstawa. Można też go użyć jako pędnik do łyżew albo icebuggy.

To że fullpower poniżej 5 m.kw słabo nadaje się do tego sportu (sprawdzone, akurat tyle ważę i jazda na snb z fullpowerem to jest droga przez mękę i zero przyjemności z tego wspaniałego sportu), nie znaczy że większy fullpower będzie ok.

Nie daj się omamić i wcisnąć sobie większego skrzydła z kategorii fullpower. To nie zadziała a wręcz może być niebezpieczne.

Latawce te generują moc tylko w oparciu o prędkość wiatru i wiatr pozorny. Oznacza to, że każdy podmuch wytraca Cię z równowagi, opanowanie ruszenia jest trudne bo latawiec tak samo szybko dostaje mocy (ze swojej prędkości) co ją traci (gdy przestaje szybko lecieć)/ Nie możesz dynamicznie zmieniać jego mocy gdy przelatuje przez z jednej na drugą stronę. To że ma bar, nie musi znaczyć, że ma regulację mocy. Bądź tego świadom, nie daj się nabić w bambuko

Jeśli jednak upierasz się nad fullpower bo nie masz pieniędzy to pamiętaj, dla Ciebie optymalny będzie 5-6 (6-7) [7-9] fullpower najlepiej o średnim AR (bardziej zaokrąglone – jak mydełko ;P), niezbyt szybki i możliwie stabilny. Odpuść sobie latawce stricte race (bardziej wydłużone jak ogórek ). A najlepiej kup latawiec używany depower.

Optymalnym rozwiązaniem do jazdy Freeride będzie ok 7-9 (10-12) [13-15] m.kw latawiec tzw. depower.

I teraz uwaga, bo latawiec latawcowi nierówny. Więc trzeba tu przede wszystkim pytać o latawce o dużym ciągu bocznym i delikatną, zrównoważoną windą. Jeśli zadzwonisz do kilku sklepów i zapytasz o takie skrzydło – z pewnością otrzymasz kilka odpowiedzi, sklepy, których odpowiedzi się pokrywają, możesz uznać za wiarygodne.

DSC00230
1.2. Freestyle.
Jak poprzednio, zapomnij o skakaniu na latawcu fullpower poniżej 5 (6) [7] m.kw, generalnie od razu odpuść sobie freestyle na snb/nartach z fullpowerem. Taka zabawa to dla bardziej zaawansowanych riderów a i oni raczej nie będą chcieli skorzystać

Myśląc o pierwszych krokach w kierunku Freestyle na śniegu latawcem dla Ciebie będzie latawiec w rozmiarze 8-10 (11-13) [15+] m.kw.

I teraz o co zapytać sprzedawcy przy takim podejściu.
To czym musi się charakteryzować skrzydło do freestyle czy to na snb czy narty – niewielki ciąg boczny. Generalnie na desce czy nartach krawędziowanie jest dużo łatwiejsze niż np. na mtb, podobnie jak na wodzie, można bardzo dobrze trzymać krawędź. Ale mimo to, jeśli latawiec będzie mieć za duży ciąg boczny – będziesz mieć problemy dobrze zaciąć do skoku, a mocne krawędziowanie będzie sprawiać, że samoczynnie będziesz nadawał sobie w locie rotacje. Tego na początku nie będziesz chciał, bo łatwo się pogubić w powietrzu i zamiast zrobić kontrę, zrobisz kiteloopa i pięknie zaryjesz w śnieg. Dlatego pytaj o latawce o niewielkim ciągu bocznym w stosunku do powierzchni, dość szybkie i o sporej windzie i hangtime. Zanim zadzwonisz, poczytaj sobie na forum o tym co jest wykorzystywane do freestyle. Jeśli w sklepach polecają Ci do freestyle latawce o dużym ciągu bocznym – znaczy się sprzedawca albo nie ma pojęcia o lataniu albo chce Ci wcisnąć coś, czego nie potrzebujesz.

Podsumowując.
Snowkite:

1. OSTROŻNIE Z FULLPOWERAMI, chyba że jako pędnik do łyżew albo icebuggy lub ze snowboardem lub nartami jest latanie na zamarzniętym jeziorze. Pamiętaj jednak, że wciskanie na siłę fb do nauki „bo na mocnym wietrze pociągnie” jest nabijaniem ludzi w butelkę. Nauka na mocnym wietrze to nie nauka. To tak jakby uczyć kogoś jazdy na nartach od razu na czarnej trasie. Przy mocnym wietrze (powyżej 8m/s) fullpowery są trudne w prowadzeniu, chaotyczne i nauka na nich to droga przez mękę. Natomiast przy wietrze poniżej 5-6m/s – ciężko wyjść ze śniegu. Nie oszukujmy się, nie mamy pięknych spotów kajtowych z ubitym śniegiem. Latamy w 95% w głębokim śniegu. Ręce Ci nie wytrzymają :)

2. DO FREERIDE – latawiec o dużym ciągu bocznym i niekoniecznie dużej windzie. Tu ma ciągnąć i dość szybko pomykać po niebie. Nic dodać nic ująć

3. DO FREESTYLE – latawiec o małym ciągu bocznym, dobrej windzie i hangtime. Tu ma nosić. Nie wyciągasz się tym latawcem niewiadomo jak wysoko, nie potrzebujesz zapasu ciągu bocznego, żeby przemknąć po miejscu ze słabym wiatrem. Wieje – zasuwasz – skaczesz – i tak od rana do wieczora.

Żeby nie było, że tu będę zaraz lobbował konkretne skrzydła, zapraszam do wpisywania przez doświadczonych kiterów swoich propozycji skrzydeł ze względu na podział Freeride/Freestyle. Proszę też w odpowiedni sposób zaznaczyć jaki rozmiar skrzydła uważacie za odpowiedni do jakiej masy ciała.

P.S.
Jeśli nie masz pieniędzy i nie wiesz czy sport Ci się spodoba, zamiast bzdurnie wydawać flotę na coś, co nie pozwoli Ci się dobrze bawić na śniegu – wydaj ją na kurs snowkitingu. Przekonasz się czy to sport dla Ciebie i że faktycznie warto kupić sprzęt odpowiadający Twoim docelowym potrzebom. Tu nie ma miejsca na półśrodki

Oczywiście powyższy tekst to moje prywatne odczucia, nie traktujcie tego jako słowo ostateczne snowkite, bardziej jako poradnik „na co zwrócić uwagę”.

Pisząc powyższy tekst, brałem pod uwagę latawce o zbliżonej charakterystyce i mocy z metra kwadratowego powierzchni.

  • Freeride - jeśli chcesz sobie fajnie pojeździć, robić wielokilometrowe trasy itp.

  • Freestyle - jeśli chcesz skakać. Poczuć wysokość i adrenaline

  • Fullpower - jeśli potrzebujesz sprzętu na łyżwy, do icebuggy lub tylko będziesz jeździć po ubitym śniegu/zamarzniętym jeziorze

 
, , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kalkulator wiatru