Home » Wiedza » Szkółka » II lekcja

II lekcja

Na tej lekcji dowiesz się jak jak parwidłowo trzymać manetki, co to są kitekillery i do czego służą, jak startować, lądować i odwracać latwiec.

System bezpieczeństwa przy manetkach:
Podstawowym systemem bezpieczeństwa przy manetkach są kite killer’y. Jest to opaska na nadgarstek ze sprężystą linką (ang. Leash), którą mocuje się do linek hamulcowych (fig.1). Kite killer’y po wypuszczeniu z rąk manetek, zaciągają linki hamulcowe i latawiec ląduje (fig.2). Jeżeli wyrwie nam jedną manetkę z ręki należy natychmiast puścić drugą manetkę. Na początku przygody z kitingiem warto kilka razy puścić manetki i zapoznać się z działaniem tego systemu.

9 10
copyright Flexifoil

Poprawne trzymanie manetek:
Manetki należy trzymać mocno mając linki mocy między drugim i trzecim palcem. Tak wyglada to poprawnie:
11
copyright Flexifoil
A tak niepoprawnie:
12 13
copyright Flexifoil

Poprawna postawa ciała z manetkami:
Przygotowując się do startu należy stać prosto z rękoma lekko wyciągniętymi przed siebie.
14
15
copyright Flexifoil

Start latawca z manetkami:
Podnieś manetki. Trzymaj po jednej manetce w ręce (powyżej znajdziesz jak poprawnie trzymać manetki) i upewnij się, że linki hamulcowe są luźne. Jeszcze raz upewnij się, że Twoje linki są poprawnie podłączone i nie są poskręcane, tzn. lewe na lewo, prawe na prawo, górne do góry itd. Wiatr powinien wiać Ci w plecy, a latawiec powinien leżeć na środku okna wiatrowego. Pierwsze lloty powinny odbywać się przy minimalnym wietrze – 7-8Knt.
16
copyright Flexifoil
Delikatnie cofnij się do tyłu z wyprostowanymi rękoma. Góra latawca podniesie się lekko do góry i latawiec zacznie napełniać się powietrzem. Pamiętaj aby dolna część manetek była bliżej latawca niż ich górna część. Zauważysz wówczas że dolne linki nie są tak mocno naprężone jak górne linki.
17
copyright Flexifoil
Robiąc parę kroków do tyłu pociągnij mocniej za manetki aby oderwać latawiec od ziemi.
18
copyright Flexifoil
Latawiec przeleci przez okno wiatrowe, od power zone do zenitu, który znajduje się nad Twoją głową i tam się zatrzyma.
19
copyright Flexifoil
Aby przeciwstawić się sile jaką latawiec generuje przy starcie w power zone należy lekko ugiąć nogi w kolanach i odchylić się do tyłu.Uwaga: Przy silnych wiatrach startowanie latawca ze środka okna wiatrowego jest nierozważnym posuięciem. Zaraz po oderwaniu się od ziemi latawiec znajdzie się w power zone co może być bardzo niebezpieczne dla Ciebie jak i innych osób przebywająych w Twoim otoczeniu. W warunkach takich latawiec należy startować z brzegu okna wiatrowego, a nie z jego środka.


Sterowanie latawcem na manetkach:
Podstawowe skręty wykonuje się poprzez przyciągnięcie jednej z manetek do siebie. Zaciągnięcie lewej manetki spowoduje  skręt latawca w lewo. Analogicznie zaciągając prawą manetkę skręcamy w prawo.
20
copyright Flexifoil
Szybsze skręty latawca możemy wykonać za pomocą samych ruchów nadgarstków. Przyciągając dół lewej manetki do siebie z równoczesnym oddaleniem dołu prawej manetki od siebie wykonamy skręt o znacznie mniejszym promieniu. Zaciągając manetki w przeciwny sposób skręcimy w prawo.
21
copyright Flexifoil

Lądowanie latawcem na menetkach przy słabym wietrze:
Przy słabym wietrze wylądowanie jest możliwe poprzez zaciągniecie linek hamulcowych. Wystarczy, że przyciągniemy dolną część manetek do siebie, a latawiec łagodnie opadnie na ziemie.
22
copyright Flexifoil

Lądowanie latawcem na manetkach przy mocnym wietrze:
Przy silnym wietrze najbezpieczniej jest wylecieć latawcem poza okno wiatrowe, gdzie latawiec opadnie na ziemię (fig.1).
23
copyright Flexifoil
Innym sposobem jest skorzystanie z systemu bezpieczeństwa, czyli puszczenie kitekiller’ów. Jak latawiec opadnie na ziemie zrób kilka kroków do tyłu, żeby linki hamulcowe były naprężone

Start odwróconym latawcem na manetkach:
W celu wystartowania latawca, który opadł wlotami powietrza do ziemi, należy najpierw zaciągnąć obie linki hamulcowe, czyli dolną część manetek, tak aby latawiec podniósł się pare metrów nad ziemię (fig.1). Następnie powoli puszczamy jeden z hamulców i latawiec robi zwrot (fig.2).
24
copyright Flexifoil
 
, , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kalkulator wiatru