Home » News » Cronix – pierwsza pompka Flysurfera

Cronix – pierwsza pompka Flysurfera

Przez lata Flysurfer udoskonalał swoje konstrukcje, wprowadzał nowe rozwiązania, eksperymentował i kombinował. I tak jak kropla drąży skałę, tak i Flysurfer konsekwentnie dążył do celu – zdominować rynek kitelandboardingu. Model Speed III był przysłowiową wisienką na torcie. Aktualnie każdy „lądowiec” marzy o tym skrzydle i chciałby choć raz spróbować legendarnego hangtime`u. I nagle pojawia się Cronix..

flysurfer_cronix_Adaptive-Airfoil2

Odkąd pamiętam, wszyscy wodniacy hejtowali „flaja” za te jego bluźniercze wymysły z latawcami zamknięto komorowymi. Mimo to, producent zyskał dość spore grono klientów, zachwyconych właściwościami skrzydeł podczas użytkowania na wodzie. Jak to jednak w każdej pięknej bajeczce bywa, przyszedł na nieoczekiwany zwrot akcji. Flysurfer widząc, że podbił w zasadzie rynek lądowego freestyle`u (króluje tu old-school), skierował swoje oczka w stronę użytkowników skandujących od lat:

„Daj nam pompkę! Daj nam pompkę!”

Stało się. Dobry pan wysłuchał próśb plebsu i stworzył Cronixa. A ponieważ nas interesuje aspekt tylko i wyłącznie lądowy, skupimy się na zastosowaniu tego skrzydła na trawie i śniegu.

flysurfer_cronix_Promotion15

Cronix w dniu, w którym wyciekły pierwsze „szpiegowskie” foty, zaskoczył wszystkich jedną rzeczą. Rozbudowaną uzdą przy krawędzi spływu. Jest to bardzo rzadko spotykane rozwiązanie. Emerytowany stolarz mógłby na placach jednej ręki policzyć ile modeli lei zostało wzbogacone o takie rozwiązanie. Zwróćcie również uwagę, że w przeciwieństwie do klasycznych latawców LEI, w Cronixie tuby poprzeczne nie dochodzą do krawędzi spływu. Producent tłumaczy, że zastosowanie olinowania krawędzi spływu, pozwala poprzez zaciągnięcie baru na zmianę całego profilu skrzydła a nie tylko zmianę konta natarcia. Dodatkowo, uzda ta pomaga podczas restartu latawca, leżącego krawędzią natarcia na trawie. Niemcy nazwali ten system „Adaptive Airfoil”. Jak dla nas jest to zrozumiałe i powinno skończyć się niezłym depowerem przy jednoczesnym konkretnym kopnięciu w górę.

lolo_bsd

Szczególnie ciekawą innowacją zastosowaną w Cronix`ie, jest tzw. self launcher. Już w Vironie mieliśmy do czynienia z autorestartem, tu jednak mamy coś zupełnie innego. System Self Launcher bazuje na dodatkowym obciążeniu, podpinanym do latawca w chwili startu. Tak dociążony latawiec, stoi spokojnie na krawędzi okna,wystarczy tylko napiąć linki latawca i już mamy Cronixa w powietrzu. Ciekawe rozwiązanie. Self Launch znamy już jednak z Twinskinnów . Tam jednak po napełnieniu skrzydła „wiatrem”, należy złożyć tip nawietrzny na zakładkę, lekko przysypać piachem a następnie stojąc tak aby latawiec był na krawędzi okna wiatrowego, wystarczyło pociągnąć linki mocy aby tip zawietrzny podłapał wiatru.

Jak zapewnia Flysurfer, Cronix to latawiec wszechstronny. Powinien nadać się zarówno na falę, jak do tricków na powerze. Nas jednak bardziej interesuje jak poradzi sobie z kółkami.
Z odpowiedzią przyszedł oczywiście nie kto inny jak Lolo BSD, teamrider Flysurfera:

Z filmu widać doskonale, że 10-tka Cronixa to całkiem żwawa maszynka, pozwalająca nie tylko na tricki old-school, ale też  na wejście w świat new-school. Kiteloopy nie stanowią większego problemu, reakcja jest szybka, a zachowanie przewidywalne. Musimy jednak pamiętać, że Lolo BSD śmiga w warunkach niemal idealnych. Wiatr od morza, równy i mocny.

Z przyjemnością sprawdzimy Cronixa w naszych śródlądowych warunkach. Latawiec wydaje się być niesamowicie obiecujący.

Zastosowane technologie:

Adaptive Airfoil
cronix_adaptive-airfoilDynamiczny profil – system od lat wykorzystywany w żeglarstwie przy wybieraniu lub luzowaniu żagla, czy rónież w lotnictwie przy projektowaniu skrzydeł wyposażonych w klapy. Dotychczas latawce pompowane były ograniczone do zmiany jedynie kąta natarcia. Cronix zmienia swój profil podczas lotu co daje dużo większe osiągi. Jest to możliwe dzięki linkom zamocowanym na krawędzi spływu. Ale to nie jedyna zaleta! Zwiększona kontrola nad krawędzią spływu znacznie ułatwia restart latawca – który teraz obywa się bardzo prosto nawet przy bardzo słabym wietrze z możliwością odpalenia krawędzią spływu do góry. Również dzięki regulacji na krawędzi spływu możemy w dużo większym stopniu dostosować latawiec do swojego stylu pływania. Wakestyle wymaga więcej sił na barze, a mniej noszenia. Freeride wprost przeciwnie.

Free Flow Inflation

inflate_deflate_rev2-1024x330Aby w jak największym stopniu wspomóc pompowanie latawca Flysurfer zaprojektował i wdrożył nowy typ zaworów – z większą średnicą. Cronix wyposażony jest w system pompowania jednym zaworem single-inflation-system, a także posiada zaworek standardowy, chociażby do podłączenia kompresora. Flysurfer do kompletu dołącza nową pompkę R.E.D-Pump – Reduced Effort Device, która znacząco różni się od typowej. Jest nie tylko bardziej wytrzymała, ale także w końcowej fazie pompowania przełącza się z systemu dwufazowego na jednofazowy, tak aby również słabsze osoby mogły bez problemu napompować latawiec do prawidłowego ciśnienia.

Self Launcher 
cronix_self-launcherSystem umożliwiający samodzielny, bezstresowy start latawca.
Aby z niego skorzystać należy najpierw ustawić latawiec na skraju okna wiatrowego, podłączyć załączony do kompletu worek z piaskiem tak aby latawiec nam nie odleciał , a następnie napiąć linki i wystartować.

 
, , , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kalkulator wiatru